Når tall og fakta ikke teller – hvordan profesjonalisere webarbeid i motvind?

Workshop, the introduction will be held in Norwegian

De fleste som jobber med web vet hva som må til for å gi brukeren gode opplevelser og tilfredsstille deres behov, men hvorfor forstår ikke institusjonen at vi faktisk vet hva vi driver med? I denne workshopen vil vi fortelle hva vi gjør, hvilke verktøy vi bruker og hvilke utfordringene vi møter på i det digitale arbeidet.

Vi vil gå gjennom hvilke grep vi har tatt for å bli kjent med brukerne våre. Vi vil fortelle om verktøy vi bruker for å få opp kvaliteten på webarbeidet, og hvordan vi jobber systematisk med brukertesting og hva vi prioriterer av utvikling. Og så kommer vi til å dvele litt ved hvorfor det er så vanskelig for institusjonen å dele vårt bilde av virkeligheten basert på tall og fakta og hvilke utfordringer vi møter.

Etter et foredrag om dette inviterer vi til erfaringsutveksling slik at vi kan gi hverandre flere og bedre argumenter for å kunne profesjonalisere webarbeidet videre i egen organisasjon.

Innledere/ Speakers:

Ingrid Stensland, nettredaktør, Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA)

ingrid-stensland

Som nettredaktør har Ingrid det overordnede ansvar for hvordan HiOA presenterer seg på nett. Hun er ansatt i Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon og har bl.a. nettstrategi, digital rådgivning og strategisk kommunikasjon som arbeidsfelt.

Ingrid og hennes team jobber iherdig og systematisk for at alle som besøker hioa.no og interne nettsider for studenter og tilsatte skal finne det de trenger på kortest mulig tid. Hun er opptatt av å måle tilfredshet og å gjøre brukerundersøkelser – kontinuerlig. HiOA følger  WCAG 2.0 AA, men har ambisjoner om å oppnå AAA i alt de gjør på nett.

Pål Andreas Flodin, digital rådgiver, Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA)

pal-andreas-flodin

Pål er digital rådgiver i Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon, HiOA. Han jobber med utvikling og rådgivning for HiOAS nettsider for ansatte og studenter, og er en del av teamet som jobber med studentkommunikasjon.

Pål er opptatt av kontakt og dialog med brukerne av nettsidene, og at brukernes behov skal danne grunnlaget for utviklingen som skjer på nettstedet. Sammen med en kollega har han startet konseptet «Testetorsdag» hvor de hver uke går ut på Campus for å få hjelp av brukerne til å teste smått og stort.